SECTOR EDUCACIÓ UGT DE CATALUNYA.
En el preàmbul de la LEC es parla de què la societat catalana aspira a proporcionar la millor educació a les noves generacions. L’educació esdevé el factor principal en la generació de capital humà, contribueix al creixement del capital social i és un element de cohesió social i cultural.
L’educació és, doncs, la porta obligada a la realització personal i al progrés col·lectiu; és la palanca que fa possible la superació dels condicionants personals, socials, econòmics i culturals en origen; és la clau de les oportunitats per a superar les desigualtats i per a descobrir i aprofitar tots els talents de la societat.
El Servei Públic d’Educació a Catalunya té doble xarxa, la pública i la concertada. Bo i això, hi ha desajustos que cal corregir.
L’EDUCACIÓ QUE FORMA PART DEL SERVEI PÚBLIC D’EDUCACIÓ (pública i concertada) NECESSITA:
- Inversió del 6%
- Disminució de ràtios. Les dificultats que implica l’atenció a la diversitat creixent a les aules fa imprescindible que continuem avançant en la disminució de les ràtios a tots els nivells de l’ensenyament (des de I3 fins a FP i Batxillerat) i més quan ara tenim a favor el factor del descens de la demografia.
- Recuperació de les aules d’acollida. L’atenció a al diversitat, molt especialment a l’alumnat nouvingut, fa imprescindible la recuperació i l’increment de les aules d’acollida als centres educatius.
L’EDUCACIÓ A L’ESCOLA CONCERTADA DEL PAÍS NECESSITA PER GARANTIR LA QUALITAT DE L’EDUCACIÓ:
- Reducció de la jornada lectiva. Actualment el personal docent dels centres concertats fa una jornada lectiva de 25 hores a infantil i de 24 a l’ESO i postobligatòria. La Disposició transitòria Segona de la Llei Catalana d’Educació estipula el compromís d’avançar cap a l’homologació de les condicions laborals. Cal avançar i invertir en aquest sentit i incrementar plantilles als centres concertats de tal manera que es pugui arribar a una reducció progressiva de la jornada lectiva.
- Nou acord de plantilles.
- Personal del PAS en pagament delegat.
- Una racionalització de la burocràcia en els centres educatius d’arran del país. El professorat té cada cop més càrrega burocràtica i això es tradueix a menys temps de dedicació de qualitat cap al nostre alumnat.
- Substitucions a la concertada pagades des del primer dia per Generalitat. Evitaríem sobrecàrregues de feina i racionalització dels temps de preparació de classes i activitats.
- Retorn de del sexenni/estadi als 6 anys. Així com reconeixement del deute que s’ha produït des del 2012 quan es va produir la retallada.
- Reducció de la jornada pels professionals a partir dels 55 anys. Els professionals pateixen el mateix sobreesforç independentment de la titularitat del centre.
- Jubilació als 60 anys.
A MÉS PER A LES ESCOLES D’EDUCACIÓ ESPECIAL:
- Acord de ràtios (l’actual és de l’any 1998) i l’alumnat té cada cop necessitats més complexes i diverses.
- Infermera escolar.
- Plantilles actualitzades.
- La incidència específica del desenvolupament del Decret 150/2017 en els centres privats concertats d’educació especial por obligar a fer reduccions de plantilla. Necessitat d’un nou acord de reestructuració amb el Departament d’Educació.
L’FP D’AQUEST PAÍS NECESSITA PER GARANTIR LA QUALITAT DE L’EDUCACIÓ:
- Acabar amb la manca de centres d’FP. La concertació de centres privats homologats i en funcionament és una solució.
- Necessitat d’una persona orientadora per centre.
- Augment de la plantilla de prospectors (FP dual).
ESCOLA INCLUSIVA.
- TOTS els recursos necessaris per tal d’implementar l’escola inclusiva amb els suports adients i a totes les etapes, incloent 0-3 i postobligatòria.
- Dotació pressupostària suficient, oberta i flexible, per donar resposta a les necessitats de suport a tot l’alumnat.
- Invertir per tal de garantir l’accessibilitat a tots els centres educatius.
- Incloure l’atenció específica de la salut a l’escola:
- Professionals de la salut mental.
- Infermera escolar.
- Inversió en formació i informació a tots els professionals del sistema educatiu. És necessària una intervenció integral i amb tots els agents preparats per aquest abordatge i canvi de visió i paradigma.